תת פעילות בלוטת התריס – מה התזונה הנכונה?

תת פעילות בלוטת התריס – מה התזונה הנכונה?

תמיד כשצצה בעיה בבלוטת התריס אנו מחפשים להבין איפה טעינו. האם התזונה היא האשמה בבעיה? ובכלל, איך פותרים את הבעיה?

מהי בלוטת התריס? 

בלוטת התריס הקרויה גם בלוטת המגן מוגדרת כבלוטה אנדוקרינית הממוקמת בצוואר ומפרישה הורמונים שאחראים על קצב חילוף החומרים וצריכת האנרגיה בגוף האדם. חשיבותה ניכרת דווקא במצבים של תת פעילות המשפיעים כמעט על כל מערכת בגוף וגורמים לסימפטומים רבים.

מהי תת פעילות של בלוטת התריס?

תת פעילות בבלוטת התריס זה מצב שבו בלוטת התריס פועלת בצורה איטית ואינה מפרישה כמות מספקת של הורמונים  T3 ו- T4. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות אולם הסימפטומים בדרך כלל די דומים וכוללים: עייפות, השמנה, רגישות לקור, מחזור לא סדיר, נשירת שיער, עור יבש, ציפורניים שבירות, נטייה למצבי רוח, דיכאון ועוד

מהם ערכים תקינים של בלוטת התריס?

הנושא די שנוי במחלוקת, בעבר נמדדו ערכים של תירוקסין אולם כיום עיקר הבדיקה הוא של ההורמון TSH.  הטווח שמוגדר נורמלי הינו רחב למדי והבדיקה לא תמיד חד משמעית. זאת אומרת – יהיו מקרים של בדיקות דם תקינות אבל המטופל עדיין סובל מתת פעילות של בלוטת התריס. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות, בין השאר בעיה של הגוף להמיר את ההורמון t4 לצורה הפעילה שלו t3 או אי סדירות בהורמון TBG )Thyroid binding globulin) או עמידות לתירואיד. האבחון השגוי מוביל הרבה פעמים למתן טיפול שגוי כגון תרופות נגד דיכאון. ייתכן גם מצב הפוך שבו הבדיקות אינן תקינות אבל המטופל מרגיש מצוין ולא צריך שום טיפול.

ייתכנו גם בדיקות גבוליות או בדיקות שבהם חלק מהפרמטרים תקינים וחלק לא תקינים.

מה שמסבך את התמונה עוד יותר הוא שחלק מהסימפטומים של תת פעילות בלוטת התריס יכולים להיגרם מסיבות אחרות ככה שהאבחון של תת פעילות הוא לא משימה פשוטה אך בכל מקרה, אלו הערכים המוגדרים נורמליים :

הורמון ערכים תקינים
TSH 0.320-5.200
T4 4.60 – 12
ft4 10-25 pmol/l
T3 כללי 80-180
T3 חופשי 230-619

תזונה לתת פעילות בלוטת התריס – מה נכון ומה לא נכון?

ראשית, לפני שבאים לפתור את הבעיה צריך להבין מהו הגורם. תזונה חסרה ביוד יכולה לגרום לזפקת וסימפטומים של תת פעילות אולם זוהי מחלה נדירה מאוד בעולם המערבי והיא נפוצה יותר באיזורים עניים מאוד שבהם הדיאטה עשירה ביוד. בישראל, מלח בישול מועשר ביוד ולכן אנשים אשר הומלץ להם להפחית בצריכת המלח בגלל לחץ דם גבוה צריכים להקפיד על צריכה של מזונות עתירי יוד למשל מזון מהים כגון אצות ים, דגי ים, פירות ים – כל אלה נוטים להכיל כמות יוד גבוהה.

באופן כללי תמיד ניתן להמליץ על תפריט נקי ואורגני המבוסס על מזונות מלאים, אם זה לא יעזור זה בטח לא יזיק. מה שכן – אם התזונה באופן כללי טובה הרי שתוספת יוד לא תפתור את הבעיה. לא רק זה, עודף יוד גם עלול לגרום בעיות.

האם תזונה לבד היא הפתרון?

ברוב המקרים – לא. תת פעילות בדרך כלל לא נוצרת בגלל בעיה בתזונה ולכן לא ניתנת לפיתרון רק באמצעות תזונה נכונה. לא צריך לזלזל בחשיבותה של התזונה אולם מצבים של תת פעילות בדרך כלל נגרמים עקב מחלה אוטואימונית(כגון השימוטו), שעד היום לא נמצא קשר בינה לבין תזונה לקויה.

איזה פיתרון טבעי קיים?

טיפול הומאופתי היא הדרך המומלצת לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס. זהו טיפול שבו ניתנות תרופות טבעיות בלבד אשר מותאמות באופן אישי לכל מטופל ומטופל. הטיפול ניתן במנות קטנות, הוא בטוח, מאושר על ידי משרד הבריאות, אינו גורם תופעות לוואי ויכול  להשיב את האיזון לבלוטת התריס.

התכנים המופיעים באתר נועדו לצורך מתן אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא או הומאופת קלאסי באופן אישי. 

Comments are closed.