מהן בדיקות הדם לבלוטת התריס? מהם הערכים התקינים ומהי חשיבות התסמינים?

מהן בדיקות הדם לבלוטת התריס? מהם הערכים התקינים ומהי חשיבות התסמינים?

בדיקות הדם מאפשרות לנו לאבחן מצבי תת פעילות או יתר פעילות של בלוטת התריס. חשוב שנבין מה הן בודקות, מה המשמעות של תוצאה חריגה, אבל לא פחות חשוב, מה המשמעות של תוצאה תקינה בשעה שעדיין ישנם תסמינים.

בדיקת הורמון מגרה בלוטת התריס- TSH

ההורמון  (Thyroid stimulating hormone) ידוע יותר בקיצור שלו TSH מיוצר ומופרש מהמוח ע"י בלוטת ההיפופיזה ותפקידו לאותת לבלוטת התריס שהיא צריכה להפריש למחזור הדם עוד הורמונים T3 ו- T4.

בדרך כלל הפרשת הורמון ה TSH מתרחשת כאשר רמת ההורמונים של בלוטת התריס (T3, T4) נמוכה מדי בדם. מאחר וכמות פחותה של הורמונים פוגעת בתפקוד התקין, הגוף מאתר את הירידה ובתגובה מגביר את הפרשת ההורמון TSH.

זו הבדיקה הזולה ביותר ולכן גם השכיחה ביותר. בדיקת TSH נחשבת לבדיקה הראשונית לצורך קביעת תפקוד בלוטת התריס ואם התוצאה לא תקינה מומלץ לבצע בדיקות נוספות.

מתי מתבצעת הבדיקה?

רופא המשפחה עשוי להמליץ על הבדיקה אם הוא חושד בחוסר איזון של בלוטת התריס שיכול להתבטא בעייפות, עלייה או ירידה משקל, נשירת שיער, מצבי רוח משתנים, חרדות, דיכאון ועוד.

במהלך טיפול בבלוטת התריס (קונבציונלי או הומאופתי) גם כדאי לבצע את הבדיקה על מנת לראות אם יש שינוי ברמות ההורמון.

מהם ערכי הנורמה?

0.5 עד 5.5  mcu\ml

מהי המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה?

מחסור כרוני של הורמני T3 ו-T4 גורם להיפופיזה להפריש לדם רמות גבוהות של TSH וזוהי למעשה האינדיקציה העיקרית לתת פעילות של בלוטת התריס.

את תוצאות הבדיקה יש להעריך על סמך בדיקות נוספות, למשל: ערכי TSH גבוהים מהנורמה כאשר ערכי ה- T3 וה- T4 תקינים מעידים על מצב שנקרא תת-פעילות תת קלינית של בלוטת המגן (כלומר מצב התחלתי של תת פעילות). ערכי TSH גבוהים מהנורמה בצירוף ערכים נמוכים של T3 ו- T4 מעידים על תת-פעילות של בלוטת המגן (היפותירואידיזם).

מהי המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה?

ערכי TSH נמוכים מהנורמה כאשר ערכי ה- T3 וה- T4 תקינים, מעידים על מצב שנקרא יתר-פעילות תת קלינית של בלוטת המגן (כלומר מצב התחלתי של יתר פעילות). וערכי TSH הנמוכים מהנורמה בצירוף T3 ו- T4 גבוהים מצביעים על פעילות יתר של בלוטת המגן (היפרתירואידיזם) או על דיכוי של הבלוטה בגלל נטילת ההורמון אלטרוקסין בכדורים.

 

בדיקת הורמון טירוקסין (T4) טרי יודוטירונין (T3)

T4 הינו הורמון שמורכב מארבע מולקולות של יוד, הוא הורמון לא פעיל והוא מיוצר כשלב ביניים שאמור להפוך ל- T3 שהוא ההורמון הפעיל. ההורמון T4 מיוצר על ידי בלוטת התריס בהשפעת ההורמון TSH. בשעת הצורך הגוף יודע להסיר אטום יוד אחד מההורמון T4 ולהפוך אותו ל- T3 שהוא ההורמון הפעיל.

מהם ערכי הנורמה?

T4 – 4.5-12.5 µg/dL

T3 – 80-200 ng/dL

מהי המשמעות של ערכים שנמוכים מהנורמה?

ערכים נמוכים מהנורמה מצביעים על תת-פעילות של בלוטת התריס.

מהי המשמעות של ערכים שגבוהים מהנורמה?

ערכים שגבוהים מהנורמה מצביעים על יתר-פעילות של בלוטת התריס.

 

בדיקת הורמונים חופשיים (פעילים)

רוב הורמוני בלוטת התריס נמצאים במצב שבו הם קשורים לחלבון אשר מונע מהם להיכנס לתאים. על מנת להשפיע על התאים עליהם להתנתק מהחלבון ולהיות חופשיים. הורמני T4 חופשיים נקראים הורמוני FT4 והורמני T3 חופשיים נקראים הורמוני FT3

מהם ערכי הנורמה?

FT4 – 10-20 pmol/L

FT3 – 3.5-6.5 pmol/L

מהי המשמעות של ערכים שנמוכים מהנורמה?

ערכים שנמוכים מהנורמה מצביעים על תת-פעילות של בלוטת התריס.

מהי המשמעות של ערכים שגבוהים מהנורמה?

ערכים שגבוהים מהנורמה מצביעים על יתר-פעילות של בלוטת התריס.

 

בדיקת aTPO

TPO הינו הורמון שמעורב ביצור הורמון התירואיד. לעיתים הגוף מייצר נוגדים שפוגעים בפעילות של הורמון זה. בדיקת aTPO זוהי בדיקה של רמת הנוגדים בדם (Thyroid peroxidase antibody). רמה גבוהה מעידה על פעילות אוטואימונית, מה שקרוי – מחלת האשימוטו.

מהם ערכי הנורמה?

מתחת 35 IU/mL

 

הבדיקות שלי לא תקינות, מה זה אומר?

זה אומר שישנה בעיה בתפקוד בלוטת התריס. טיפול נכון בזמן הנכון יכול להחזיר את בלוטת התריס לתפקוד תקין ולשפר את בדיקות הדם.

הבדיקות שלי תקינות אבל אני מרגיש/ה לא טוב. מה זה אומר?

אם התסמינים שאת או אתה סובלים מהם קשורים לבלוטת התריס אזי אתם נמצאים בשלב הראשוני של המחלה שבו מרגישים שמשהו לא בסדר אבל הגוף עדיין במצב טוב.

ייתכן אומנם שההרגשה הלא טובה נובעת מגורם אחר אבל אם לא מצאנו אינדיקציה למחלה אחרת רוב הסיכויים שמדובר בבלוטת התריס ולא כדאי להמתין להחרפת המחלה. טיפול מוקדם יותר הוא טיפול יעיל יותר.

מהי המשמעות של התסמינים מהן אני סובל/ת?

כיום לצערנו הגישה הרפואית הרווחת היא גישה שמתמקדת בבדיקות הדם בלבד ומתעלמת מהמטופל/ת, מהרקע למחלה והדרך שבה היא מתבטאת.

בטיפול ההומאופתי אנחנו מבינים שאם לא נדע את הפרטים הללו לא נוכל לרפא את הבעיה מהשורש. לא כל המטופלים מגיעים עם סיפור מחלה זהה ולכן לא כולם צריכים לקבל את אותה רמדי הומאופתית.

לתסמינים מהם המטופל סובל ישנה משמעות מכרעת בטיפול ההומאופתי. הם מראים לנו באיזו דרך המטופל חולה ובאיזו דרך יש לרפא אותו.

לתאום פגישת ייעוץ

 כתב ויתור- התכנים המופיעים באתר נועדו לצורך מתן אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא או הומאופת קלאסי באופן אישי. 

Comments are closed.