בדיקות של בלוטת התריס – ערכים תקינים

בדיקות של בלוטת התריס – ערכים תקינים

מה מודדים על מנת לבדוק את תפקוד בלוטת התריס? מהם ערכים תקינים? אלו בדיקות נוספות ניתן לבצע ומה צריך לעשות במצב של ערכים לא תקינים?

בלוטת התריס מפרישה מספר הורמונים, החשוב שבהם הוא התירואיד ששולט ומווסת את המטבוליזם בגוף, אחראי על קצב חילוף החומרים, נשימה תאית וצריכת האנרגיה בגוף האדם. אי סדירות בהפרשת הורמוני הבלוטה משפיעים כמעט על כל מערכת בגוף ועלולים לפגוע קשה בבריאות ובאיכות החיים.

מהם ערכים תקינים של בלוטת התריס?

הנושא די שנוי במחלוקת, בעבר עיקר הדגש היה על הערכים של תירוקסין (T4) כיום הדגש הוא על הבדיקה של ההורמון TSH.

על ההגדרה מהם הערכים הנורמלים ישנן דעות שונות ובנוסף תוצאות הבדיקה יכולות להיות שונות מעט על אותה דגימת דם בין מעבדות שונות, או בזמנים שונים בהם מבוצעת הבדיקה. בכל מקרה, על מנת לקבל מושג כללי, אלו הערכים שמוגדרים כנורמלים:

הורמון ערכים תקינים
TSH 0.5 עד 5.5 mcu\ml
T4 4.5-12.5 µg/dL
FT4 10-20 pmol/L
T3 80-200 ng/dL
FT3 3.5-6.5 pmol/L
 aTPO מתחת 9.0 IU/mL

 להסבר מפורט על כל סעיף לחץ כאן

מה מאפיין תת פעילות של בלוטת התריס?

תת פעילות מאופיינת ברמות גבוהות של TSH ורמות נמוכות של הורמני T3 ו-T4.

 

מה מאפיין יתר פעילות של בלוטת התריס?

יתר פעילות מאופיינת ברמות נמוכות של TSH ורמות גבוהות של הורמני T3 ו-T4.

 

מה בודק aTPO?

TPO הינו הורמון שמעורב ביצור הורמון התירואיד. לעיתים הגוף מייצר נוגדים שפוגעים בפעילות של הורמון זה. בדיקת aTPO זוהי בדיקה של רמת הנוגדים בדם (Thyroid peroxidase antibody). רמה גבוה מעידה על פעילות אוטואימונית, מה שקרוי לעיתים – מחלת האשימוטו.

 

האם יש לבצע בדיקות נוספות?

לפעמים בדיקות הדם אינן מספיקות על מנת לקבוע אבחנה או שיש חשש לבעיות אחרות ואז יש לבצע בדיקות נוספות כגון אולטרא סאונד של בלוטת התריס, ביופסיה ומיפוי בלוטת התריס.

 

הסכנות באיבחון שגוי

אבחון השגוי מוביל הרבה פעמים למתן טיפול שגוי כגון תרופות נגד דיכאון או בעיות שינה בשעה שבעיות אלו הינן למעשה תוצאה של בעיה בבלוטת התריס ולא בעיה בפני עצמן.

 

התוצאות תקינות אבל אני לא מרגיש/ה טוב. למה?

בדיקות תקינות בזמן שהמטופלת עדיין סובלת מתסמינים הינה תופעה די שכיחה. למעשה ברוב הפעמים הבעיה מתחילה כך, זהו השלב הראשון של המחלה, השלב הטרום-פתולוגי. במצב זה יחסית קל לטפל כיוון שעוד לא קרו שינוים עמוקים והמטופל לא לוקח תרופות. ההמלצה היא לא לחכות עד שבדיקות הדם לא יהיו תקינות. ברגע שאת או אתה סובלים מתסמינים זה הרגע שבו צריכים להתחיל טיפול, הזמן בדרך כלל לא משחק לטובתנו ובעיה כרונית, מרגע שהתחילה, נוטה להחמיר.

פעמים רבות מגיעות מטופלות לקליניקה ומספרות שאובחנו כסובלות מבעיה בבלוטת התריס לפני זמן קצר אבל הרגישו כבר שנים שיש בעיה. חבל. הגוף שלך יודע לזהות את הבעיות כבר בשלב הראשון וכדאי להשתמש בחוכמה שלו על מנת לחפש טיפול בהקדם.

 

אולי הבעיה שלי בכלל לא בבלוטת התריס, למה לבוא אליכם לטיפול?

הנקודה בזמן שבה את סובלת מתסמינים של בעיה בבלוטת התריס אבל בדיקות הדם תקינות היא למעשה הזמן האידיאלי להתחיל את הטיפול ההומאופתי. הגוף שלך יצא מאיזון (עובדה, את מרגישה את זה) אבל המחלה עוד לא התקדמה וניתן יחסית בקלות לפתור את הבעיה. אם נמתין אזי המחלה חלילה תחריף, התסמינים יחריפו והתוצאות בבדיקת הדם כבר יהיו הרחק מהנורמה וחבל. עדיף בהרבה לפתור את הבעיה בשלבים הראשונים שלה.

ברפואה המערבית לא ניתן לטפל במצבים כאלו כיוון שהיא מסתכמת על בדיקות הדם וכל עוד הבדיקות בסדר – את בסדר. אם תמשיכי להתלונן סיכוי טוב שיתייחסו אלייך כאילו את ממציאה דברים.

אנחנו במרכז לאיזון בלוטת התריס יודעים שאת לא ממציאה דבר וגם יודעים איך לטפל בבעיה כבר בשלב הזה מכיוון שהדגש שלנו בטיפול הוא קודם כל על התסמינים ורק לאחר מכן על בדיקות הדם. במקרה כזה מטרת בטיפול לא תהיה לשפר את בדיקות הדם (כיוון שהן כבר תקינות) אלא שיפור בתסמינים מהן את סובלת ומניעת התפתחות הבעיה בעתיד.

 כתב ויתור- התכנים המופיעים באתר נועדו לצורך מתן אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא או הומאופת קלאסי באופן אישי. 

Comments are closed.