אצת הים קלפ

כחלק מטרנד רחב של מוצרי טבע ובריאות אנו נתקלים גם באצת הים קלפ שאמורה לעזור במגוון בעיות כגון תת פעילות בלוטת התריס. באילו מצבים מומלץ להשתמש בה ובאילו היא דווקא יכולה להיות מסוכנת?

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על קלפ?

כהקדמה אולי אציין שהמאמר מתייחס לא רק לקלפ אלא למזונות עתירי יוד בכלל ובשימוש בהן בבעיות של בלוטת התריס. קלפ היא אצת ים שגודלת במים רדודים באוקיאנוסים ומכילה, באופן יחסי, כמות גדולה של יוד. יש לה מספר שימושים נוספים אולם כאן נדון בהשפעה של על תפקוד בלוטת התריס.

 

מה חשיבות היוד בתפקוד בלוטת התריס?

בלוטת התריס מייצרת הורמון בשם תירוקסין. אחד מאבני הבניין לצורך בנייה של הורמון כזה הוא יוד. ללא יוד לא ניתן לייצר תירוקסין.

 

מהו שורש הבעיה?

בכל מקרה של בעיה בבלוטת התריס יש לנסות להבין מהו שורש הבעיה. הסיבות יכולות להיות שונות ומגוונות ואחת מהם היא מחסור ביוד. מחסור שכזה מתבטא בדרך כלל בהתנפחות של בלוטת התריס (זפקת), יובש בפה וקשיי עיכול. מחסור ביוד היה נפוץ בעבר אולם השיפור בתזונה הביא להיעלמות כמעט מוחלטת שלו בעולם המערבי. כיום ניתן לראות מטופלים הסובלים ממחסור ביוד רק במדינות עולם שלישי וגם שם בשיעורים לא גבוהים יחסית. ברוב המחוץ של המקרים יוצא שהבעיה אינה במחסור ביוד ולפיכך, במקרים אלו, תוספת של יוד לא יכולה להיות הפתרון.

 

אז מה קורה כשלוקחים קלפ?

זה תלוי. אצל חלק מהמטופלים לא תהיה תגובה כלל ואצל חלק נראה שיפור אבל רוב הסיכויים שהשיפור יהיה קצר טווח בלבד. מאחר ואנו לא נוגעים בשורש הבעיה, לא מבררים מדוע בלוטת התריס לא מייצר מספיק הורמונים אלא פשוט מעמיסים יוד על הגוף הרי שבהתחלה הבלוטה תשתמש באותו יוד על מנת לייצר תירוקסין אולם לאחר מכן גם הבלוטה תתרגל לרמות גבוהות של יוד בדם ותחזור לייצר את הכמות שהיא ייצרה בעבר.

 

האם יש בעיות בלקיחת קלפ?

למעשה כן. ריבוי של יוד לא רק שאינו פותר את הבעיה אלא יכול להחמיר אותה. מספר מחקרים בעולם (למשל בטורקיהיוון וברזיל) הראו שתוספת של יוד עלולה לגרום לבעיות אוטו אימוניות שפוגעות בבלוטת התריס

 

הסיבה לכך היא שלקיחה מוגברת של יוד, בעיקר בצורה של תוספי מזון מקטינה את הפעילות של אינזים הפרוקסינז (TPO). זהו אינזים הדרוש לצורך ייצור תקין של הורמון בלוטת התריס.

מצד שני, דווקא הגבלה של יוד יכולה דווקא לעזור במצבים של תת פעילות. מחקר מעניין מצא שיפור משמעותי בתפקודי הבלוטה אצל חולים בהאשימוטו בעזרתה של דיאטה מופחתת יוד.

 

אז מה הפתרון?

בכל בעיה של בלוטת התריס צריך לשאול מהו הגורם לבעיה הראשונית? מדוע הבלוטה אינה מייצרת מספיק אלטרוקסין? איך ניתן לגרום לפעול באופן תקין? רק טיפול בשורש הבעיה יכול להביא לפתרון. טיפולים של הוספה חיצונית של יוד או תירוקסין לא מצליחים להחזיר את הבלוטה לפעילות תקינה ונותנים מענה חלקי בלבד.

בטיפול ההומאופתי אנו מבצעים תשאול נרחב, מבינים את הבעיה לעומק ובהתאם נותנים תרופה הומאופתית שמותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופלת.

לתאום פגישת ייעוץ

התכנים המופיעים באתר נועדו לצורך מתן אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא או הומאופת קלאסי באופן אישי.

Comments are closed.